Håndlaget keramikk

Håndlaget keramikk

torsdag 22. mars 2012

Blomstrende vår! Dekalenes mange muligheter. Blooming Spring!

Har fått dilla på dekaler!
Dekaler, eller overføringsbilder (transfer), er som et klistremerke eller en film med motiv.  Papiret skal legges i vann til selve bildet/filmen løsner. Deretter fester man bildet på keramikken og stryker ut luftbobler. Etter at det har tørket skal tingen brennes i keramikkovnen slik at dekalen brenner seg fast. Jeg brennner det på mellom 750-800 C.  Det tåler da oppvaskmaskin og er like slitesterkt som glasurene.


Selv om jeg synes det er moro å male på motivene for hånd synes jeg det er fint å variere.
Man får kjøpt alle mulige slags motiver. Jeg har brukt mye rosemotiver, de er nostalgiske og passer bra på kopper og skåler. Minner meg om mormors porselen...




Det kan være vanskelig å få filmen helt perfekt på, ofte blir det små luftbobler mellom keramikken og dekalen som gir små prikker etter brenning. Selv synes jeg ikke det gjør så mye, da det gir et litt mer rustikk uttrykk, og det ser ikke så fabrikkert ut. Før var jeg perfeksjonist, men nå synes jeg at det skal vises at det ikke er laget på Kinafabrikken! Er det prikkfrie sjarmerende, egentlig?
Kopp med marihøner. Det finnes så mange søte dekaler man kan bruke. Disse krabber rundt omkring på koppen, kanskje det har forvillet seg en på innsiden også? ;) Fant ut at på engelsk heter de Ladybugs. Arti ord.


 

Hero fikk seg en ny vannskål:) Fant dekaler med beagle motiv.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes du lager så mye fint! Jeg er en stor fan av deg :) Du er så flink!

    Ønsker deg en fin Påske!

    SvarSlett
  2. Tusen takk Silje:) Du lager så mye flotte ting selv. Fin blogg har du også.

    God påske til deg også! :)

    SvarSlett