Håndlaget keramikk

Håndlaget keramikk

tirsdag 13. mars 2012

En introduksjon til det jeg lager, og meg. | An introduction

Jeg tror det startet da jeg var lita og lagde figurer av blåleire, og lot dem tørke i sola.
Vi hadde forming på skolen, men kan ikke huske at det var så morsomt å lage askebeger av pølseteknikk... Mitt virkelige møte med leire var da jeg gikk kunst og håndverk på høgskolen i Levanger. Jeg kan huske jeg fikk leira i hendene mine og forsto at det var min greie. En slags åpenbaring, kan man si...
Jeg satte meg et mål om å få til dreiing. Det skulle vise seg å være vanskeligere enn jeg trodde. Jeg holdt på hver dag i ett år til det begynte å ligne noe. (Og da mener jeg ligne noe, f,eks en skål, men ikke at det så spesielt bra ut). Og så tok det enda ett år før tingene ble så tynne og lette som jeg ønsket det skulle være.
Da jeg begynte med keramikk, måtte jeg finne en råd tråd som skulle gå gjennom arbeidene mine. Det var iallefall min tanken. Etterhvert har jeg skjønt at den røde tråden er der uansett; bevisst eller ubevisst. Fordi vi etterlater en del av oss selv i det vi lager, alltid. Min smak, mine evner og ferdigheter lager sitt avtrykk i alt jeg gjør.
Riktignok begynte jeg å male øyenstikkere på mye av tingene jeg laget. Jeg syntes de var fine, elegante, vakre. Jeg begynte å lese litt om dem og gjøre litt research, og fant ut de symboliserer viktige, flott ting. I Østen er de symboler for styrke, seier og mot. Jeg ser på folk at de blir fascinerte av øyenstikkeren. Og de har mange forskjellige navn. På svensk heter de Trollsländor. De er ofte myteomspunnet.
                                                                           ***

I am inspired by the nature and many of my motives are animals or plants. Dragonflies seem to be my specialty when it comes to decoration. I love dragonflies!:) In the East they are symbol of victory, success, strength and courage.

I believe it all started when I was a little girl and made figures of clay and dried them in the sun...
Clay have all elements melted in one: earth, air, fire and water. The pieces I create are mostly thrown on a potters wheel. Every piece is one of a kind. Delicate, thin and light, but also strong and durable. I want you to take just one more look at the piece... I am inspired by the nature, and especially the Nordic nature since I`m from Norway.
Jeg er ikke noe naturtalent i å dreie. Det sies at det trengs tre generasjoner å bli en god pottemaker. Det tror jeg på.  Som med så mye annet, gjelder det å stå på. Sette seg en tanke i hodet og følge det. Så kan selv en med ti tusen tommeltotter dreie en kopp!

Kopp med påmalt øyenstikker. Litt plunder å få til dekor på innsiden, men det går!


På disse koppene har jeg skrevet et sitat fra en av Leonard Cohens sanger, Anthem. "The birds they sang, at the break of day. Start again - I heard them say".



Skål med -ja riktig: øyenstikker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar