Håndlaget keramikk

Håndlaget keramikk

søndag 15. april 2012

Verkstedet mitt | My workshop

Verkstedet. The Workshop.


Noen råd | How to set up your own studio


Før du begynner

Har du lyst til å begynne med keramikk, og ønsker å finne et egnet sted og jobbe, er det en del å tenke over før du begynner. Hvor mye plass trenger du? Skal du ha det hjemme eller skal du leie et verksted? Skal du jobbe alene eller sammen med andre?
Det første du må ta stilling til er hva du trenger av plass. Du må uansett ha to adskilte rom hvis du skal ha en keramikkovn, for ovnen må stå på et sted med god ventilasjon og adskilt fra det rommet du oppholder deg i. Dette pga helseskadelige avgasser under brenning, spesielt ved glasurbrenning. Du bør også holde på med glasurer i et annet rom enn der du skal jobbe til vanlig, da man ikke må puste inn pulverstøvet. Selve ovnsrommet trenger ikke å være så stort, men det må som sagt ha god ventilasjon eller mulighet for å lufte ut. Selve arbeidsrommet trenger heller ikke å være så stort for å fungere, mitt er på ca 12 kvm og fungerer overraskende bra.
Leire og glasurer tar mye plass, og leira må holdes frostfritt om vinteren. Du må ha plass nok til dreieskive, en god arbeidsbenk og lagerplass for leire, glasurer, utstyr. I tillegg bør det være en "tørkeavdeling"; et område med hyller hvor tingene kan stå å tørke.

Vanntilførsel/renhold
Det beste er å ha innlagt vann, men dette er ikke avgjørende. Selv har jeg ikke det, og det har ikke vært noe stort problem. Vannet henter jeg i hovedhuset som ligger bare 15 m unna. Jeg fyller opp en bøtte med vann og tar med inn til verkstedet, og det er nok til dreiing og rengjøring. Man tilpasser seg de forholdene man har!
OBS: du kan tette igjen sluker og avløp hvis du tømmer ut leirevannet direkte i sluken. Ta vare på leirerester og bruk det om igjen, og hvis du skal tømme ut leirevannet; sørg for å la det renne mye vann samtidig slik at det blir mest mulig uttynnet.
Leira gir veldig mye støv, og av helsemssige årsaker bør man ikke puste inn for mye. Dette støvet er umulig å unngå; så fort leira tørker blir det til svevestøv. Ikke støvsuge eller koste, all leirestøv må vaskes med vann - bruk våt klut eller mopp. Ingen er fanatiske her, men gjør det til en vane å tørke av benkeplater med en våt klut og gulvet etter hver arbeidsøkt. Alt utstyr bør også skylles etter bruk.
Glasurpulver må også vaskes bort, da dette er like farlig å ha i luften som leirestøvet.

 
 
Elektrisitet / brenneovn
Skal du ha en keramikkovn må du mest sannsynlig koble opp ekstra sikringer og kabler for å ha kapasitet for å takle strømforbruket til en ovn. Min ovn bruker 9 kw/time, men større ovner bruker mer.
Å legge inn ekstra kapasitet for strøm koster en del penger. Men det er nødvendig for å kunne ha keramikkovnen der. Valget mitt på ovn ble en Kittec toppovn, som rommer 130 l. Det har vist seg at det var et veldig bra valg. Den er ikke for stor, samtidig som det er plass nok for flere uker produksjon om det stables riktig. Jeg har nå hatt den i snart 5 år og den har fungert utmerket.

 
Brenneovnen. Kittec toppovn. Rommer 130 liter. Til venstre ses den elektriske styringen for temperaturprogram.

 
 
Lage egne glasurer eller kjøpe ferdig..?
Jeg har valgt å kjøpe ferdig glasurpulver som man blander ut i vann. Jeg har ikke kunnskap nok til å lage egne, selv om det finnes mange oppskrifter slik at man lett kan blande selv. Det er helt sikkert mye mer spennende, og en mer helhetlig prosess i forhold til utprøving og testing. Kanskje blir det til at jeg lager mine egne glasurer en gang, men hittil har jeg ikke gjort det.

 
 Slik det skulle sett ut, sånn ideelt sett... Ideally it should look like this in the glazing area...

 

Her er prosessen i korte punkter:

  • Dreiing
  • Tørking¨
  • Avdreiing
  • Pussing og evt lage og feste hanker
  • Tørking
  • Råbrann
  • Glasering
  • Glasurbrann
  • Etterpå festes og brennes dekaler på tingen i 780 C.


Dreiing. Hand throwing.


Nydreide emner til tørking


Avdreiing

  
Ferdig avdreide skåler og bilder til tørking. Drying.

  
Kopper ferdige til råbrann. Ready for bisque firing.

 
 
Noen råd og tips

 
Da jeg gikk keramikk- og glasslinjen ved Skogn folkehøyskole lærte jeg mange triks i forhold til verktøy og utstyr. Mye kan man få tak i billig slik at man slipper å kjøpe dyrt fra forhandler. Det er alt fra dreieskinner, svamper osv. Jeg bruker plastkort til dreieskinner. Gamle Visakort el lign fungerer veldig bra. Skumgummi eller oppvasksvamper er greie å bruke ved dreiing, man trenger ikke kjøpe dyre natursvamper. Men når det gjelder dreiejern er jeg litt nøye på kvaliteten. Er kvaliteten god varer de lenger og de er bedre å bruke.
  • Bruk ting du har hjemme til bruk i verkstedet. Spør deg selv om du må kjøpe, kanskje har du noe fra før du kan bruke. Det kan være: svamp, ståltråd/nylontråd/fiskesnøre (for skjæretråd), plastkort (istedet for dreieskinner), litermål, rørepinner, bokser (for oppbevaring av pulver, glasurprøver etc), kanner, bøtter, syltetøyglass, sil (for siling av glasurer).
  •  
  • For pakking/emballasje av keramikk. Samle på bobleplast, bølgepapp, pappesker, silkepapir o.l. Spør venner om de kan samle for deg, jeg får stadig store poser fulle av bobleplast som kjentfolk har samlet for meg:) Spør evt på butikker om de har noe, da de ofte kaster mengde med bobleplast hver dag. Samle på konvolutter med bobleplast, disse er veldig dyre å kjøpe.
     
     
  • Fyll opp keramikk ovnen så mye du kan for hver brenning. Unngå å sette på halvfull ovn, det er sløsing med strøm, dessutem sliter hver brenning på ovnen og dets elementer. Selv synder jeg av og til mot dette fordi jeg må ha ferdig ting raskt, men prøv å unngå det.
  •  
  • Ta vare på leirerester og bruk det om igjen. Det blir store mengde leire som blir rester etter dreiing, avdreiing osv. Jeg samler dette i en bøtte og prøver å kna det opp igjen. Den "resirkulerte" leira har minst like gode egenskaper som den som er i plast når du kjøper den, men det er vanskelig å få ut all luft og få den knadd ordentlig. Jeg har ikke noe maskin, men det hadde jeg virkelig ønsket meg! Jeg bruker denne leira mest til alt annet en dreiing igjen, fordi det ofte blir igjen en liten luftlomme.
Det finnes en del bøker om emnet, spesielt på engelsk. Jeg har brukt denne boken mye: "Setting up your ceramic studio" av  Virginia Scotchie. Det er bilder og plantegninger fra verkstedet til flere profesjonelle keramikere.
Anbefalt litteratur. Recommended litterature.
 
Noen fine og informative sider om temaet:
 

 

Puh, det ble mye, dette. Ja, da er det bare å kaste seg uti det!

7 kommentarer:

  1. Oi, så spennende! Artig å få et ordentlig innblikk i keramikerhverdagen din :) Fant bloggen din pga innlegget ditt på eplaforum, og her var det jo riktig så koselig :)

    SvarSlett
  2. Hei! Arti høre du likte innlegget - fint å dele gode råd. Bloggen forandres og utvikles etterhvert som jeg oppdager mulighetene :)

    SvarSlett
  3. Hei! Så gøy å finne en "kollega" med blogg :) Fant deg også på eplaforum! Kjempe søtt verksted du har. Jeg har nettop kjøpt hus, og et av uthusene her skal bli mitt lille verksted, så innredning er noe jeg også tenker mye på for tiden. Jeg er heldig og jobber nå hver dag fra verkstedet i Galleri Smalgangen, som er stort og fint, men jeg gleder meg til å ha mitt eget lille sted å eksperimentere sene kvelder!

    Titt gjerne innom meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingrid, så koselig at du skriver her! jeg har sett på tingene dine før, husker koppene dine med øyenstikkere:)) (jeg elsker øyenstikkere og dekorerer mange av tingene mine med det). Så heldig du er som jobber fulltid som keramiker, selv har jeg 80 % jobb, så jeg er ikke der enda... Lykke til med nytt verksted, skal følge med deg:)

      Slett
  4. Supert. Takk for mye god informasjon og fine tips.

    SvarSlett
  5. Utrolig Gøy å lese :) og takk for masse fine tips!
    Jeg er i startfasen av å innrede mitt eget lille keramikk hobbyrom, så dette passet meg perfekt å snuble over nå!
    Klem Ina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ina, så hyggelig at bloggen kan gi noen gode keramikk-råd :) Lykke til videre med keramikken:) Kathrine

      Slett