Håndlaget keramikk

Håndlaget keramikk

lørdag 21. april 2012

Edvard Munchs "Skrik" til salgs. Anyone..?

Edvard Munch's ''The Scream''. REUTERS/Sotheby's
Lyst på din egen ekte versjon av "Skrik"?

Vel, da må du kunne regne med å punge ut mellom 450 og 700 millioner kroner... (Enkelte medier antyder helt opp mot 1 milliard kroner).
Den eneste privateide versjonen av «Skrik» skal selges på auksjon i New York av auksjonshuset Sotheby's den 2. mai.  I seks dager har potensielle kjøpere og andre interesserte benyttet anledningen til å se kunstikonet i London.
Horder av interesserte har gått gjennom sikkerhets-scanneren på vei inn i et mørkt rom i auksjonshusets galleri. Over 5000 har besøkt auksjonshuset for å se på maleriet.
Det skal være mellom fem og ti kjøpere som er interesserte. Prisen er antydet til 460 millioner kroner, men de fleste tror det kommer til å gå for mye mer, en sum helt opp i 700 millioner kr er antydet. Det som er ekstra spesielt med bildet er at Munchs egen tekst til motivet er skrevet inn i rammen:
 
 
«Jeg gikk bortover veien med to venner – så gikk solen ned.
Himmelen ble plutselig blodig rød. Jeg stanset, lente meg til gjerdet trett til døden. Over den blåsvarte fjord og by lå blod i ildtunger. Mine venner gikk videre, og jeg sto igjen skjelvende
av angst. Og jeg følte det store uendelige skrik gjennom
naturen.»
 
 
Da gjenstår det å se hvor bildet havner. Det beste hadde vært om et kunstgalleri/museum kjøpte det slik at offentligheten fikk tilgang til det. Det er også ønsket fra den norske selgeren av bildet.
Jeg tror ikke nordmenn flest vet hvor stor Munch er i resten av verden:
"Auksjonshuset samanliknar «Skrik» med maleriet «Mona Lisa», som eit ikonisk og lett gjenkjenneleg bilete innan både kunst og populærkultur".
På nett er det flere søk på Munchs "Skrik" enn Leonardo Da Vincis "Mona Lisa...
Spør du noen i Japan om de vet hvor Oslo ligger, vet de fleste ikke det, men spør du hvor Munch kommer fra, så vet de det. Om de ikke har hørt om Norge så har de garantert hørt om Munch.

Les mer om bildets spesielle historie her: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10057335

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar