Håndlaget keramikk

Håndlaget keramikk

onsdag 23. oktober 2013

Hei,

en liten oppdatering på hva som skjer i verkstedet for tiden. Holder faktisk på en del nå, forbereder meg til jul. Prøver å tenke ut nye ting. Gjør ferdig bestillinger, som det heldigvis alltid er noen av. Folk er heldigvis veldig tålmodige, for det tar sin tid å bli ferdig.

Jeg har bestilt over 300 kg leire, noe som burde holde en stund. Jeg prøver nå å bestille en gang i året. Utfordringen i vinter blir å holde det frostfritt i verkstedet. I fjor droppet temperaturen veldig i løpet av et døgn, og da gikk det galt. Leire som fryser får da sprekker og dermed små luftlommer (den inneholder ca 10 % vann), som gjør den ubrukelig til dreiing uten å kna den opp først. Et enormt arbeid. Heldigvis klarte jeg å bruke mesteparten av den likevel.
Det blir termostat i år!

Jeg har også bestilt ny dreieskive (Venco Direct Drive). Den kommer i løpet av en ukes tid. Det blir vel nesten en revolusjon. Min gamle kjøpte jeg brukt i 2007, og er laget i 1984.  Motoren er byttet ut, og til alles overraskelse har den fungert veldig bra. Den fungerer fortsatt, men hastigheten er ikke som før, og den kan stoppe når som helst. Kan ikke risikere at den stopper opp nå, da blir det en aldri så liten krise. Dessuten tror eg både knær og rygg blir veldig takknemlig for å få en mer ergonomisk dreieskive.
Jeg kjøper den av et firma som heter "Alt for keramikk", jeg kjøper det meste av dem nå faktisk.

Jeg har også kjøpt en terrakottaleire, jeg synes det er så fint med hvit glasur, hvor den brune jordfargen skinner gjennom. Lysestaken ligger til salgs her.








Ha det så bra:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar